2 augustus 2019 - Koning Arthur


MAfestival tart de Brexit en opent met een citytrip naar het 17e-eeuwse Londen. Daar werd in 1691 King Arthur gecreëerd, Henry Purcells beroemdste dramatic opera. In het libretto laten de rivaliserende koningen Arthur en Oswald zich bijstaan door tovenaars en geesten – te land, ter zee en in de lucht. Samen met verteller Simon Robson wekt Vox Luminis Purcells magische universum tot leven.

Locatie: Concertgebouw, Brugge

09:30          Onthaal Davidsfonds

10:00          Lezing door David Vergauwen

12:30          Broodjeslunch

14:00          Lezing door Katherina Lindekens

20:00          Henry Purcell – ‘King Arthur’


Uitvoerders:

Ensemble Vox Luminis; Lionel Meunier (muzikale leiding); Simon Robson (verteller).

 

Verslag van de dag 

.... en wat vonden we ervan? ...

In een eerste lezing brengt David Vergauwen op een plezierige, onderhoudende manier het verhaal over de oorsprong van de Arthurlegende. Knooppunt blijkt Geoffrey van Monmouth te zijn. In het tweede deel van zijn lezing behandelt hij hoe de Plantagenets, Tudors, Victorianen en Edwardianen de Arthurverhalen politiek, weten te kapen. Zeer overzichtelijk en rijkelijk gestoffeerde lezing. Prima. Verdient 5 sterren. 

In de tweede lezing kadert Katharina Linkens het leven en werk van Purcell. De stijlverschillen tijdens het bewind van 3 verschillende vorsten worden ook met voorbeelden heel duidelijk uitgelegd. Vervolgens licht zij het begrip dramatische opera toe. Het is in feite een gesamtkunstwerk waarbij de librettist primeert, met toevoeging van machines, muzikale scènes en dans. In het tweede deel van haar lezing krijgen we een beknopt overzicht van King Arthur met muziekvoorbeelden, alsook een overzicht van 4 mogelijke dramaturgische manieren waar hedendaagse producer gebruik van maken.Voor mij was het een zeer leerrijke en overzichtelijke lezing met goed gekozen muziekvoorbeelden. 

Rating: 5 sterren
1 stem
Rating: 5 sterren
1 stem

In een volledig uitverkocht Concertgebouw voerden Vox Luminis op een verbluffende manier Koning Arthur op. De instrumentale bezetting was schitterend. Alle 'period' instrumenten klonken harmonieus samen. Blokfluiten, hobo's en fagot maar vooral de trompetten waren hier de uitblinkers. De théorbe en barok gitaar gingen wel in het strijdgewoel onder. Over het vokale ensemble niets dan lof. Geen stijf koorgedoe met bijbehorende solisten, maar een speelse, soms grappige en vooral zeer beweeglijke groep goden, nimfen en magiërs werd hier op scène gezet. Voeg hier nog de voortreffelijke verteller aan toe om het plaatje compleet te maken. De geest van de dramatische opera werd hier zeer mooi benaderd. Vermits enscenering, choreografie en machineriedetails in een ver verleden verloren zijn gegaan, is deze productie wellicht voorlopig het dichtst dat we bij Purcell s Koning Arthur kunnen geraken. We waren allebei verbluft en onder de indruk van deze prachtprestatie.